nykär

När jag var liten ville jag ungefär mer än allt annat börja rida. Jag läste hästböcker, hästtidningar och hade en egen ryktlåda som jag släpade fram och tillbaka till 4H-gården eller Täby galopp där jag hängde. Mitt favoritruss var alltid överdrivet välborstat när jag var färdig. Men jag fick börja aldrig rida. Sorgligt, eller hur? Som ni kanske märker är jag fortfarande något bitter över det här.

 

Jag har kört mycket med vagn och ridit ett 15-tal gånger, men aldrig lärt mig ordentligt. Det tynger mig. Jag skulle ju bli en hästtjej? Vad gick fel?

 

Nu kommer vi till vändningen. Eller ja, snart. För två år sen ställde jag mig i kö för att börja rida. Två år har gått utan att något mirakel i form av en ridplats dykt upp. Bitter över det också. Men i månsdags hittade jag en nybörjargrupp som startade igår. Jag kom in. Jag gjorde en spontan dans när jag fick mailet på kontoret.

 

Några timmar senare stod jag på Hööks och provade ridbyxor, skor och handskar. Lycklig över att äntligen ha en anledning att köpa alla dessa saker jag så länge suktat efter. Jag gick högtydligt in och proklamerade att ”jag ska börja rida!”. Tjejen i kassan reagerade tyvärr inte med den entusiasm jag hoppats på (typ ballonger, rosor eller något dylikt), men hon var snäll och hjälpte mig prova ut ett par nya tjusiga skor.

 

Igår var min första lektion. Det var teorilektion. Som tur var fick jag veta det innan, annars hade jag smällt upp dörren till stallet iförd full mundering och utropat: ”låt oss rida!”. Men det gjorde inte så mycket att jag inte fick rida. Det kommer jag hinna med, nu när jag ska bli hästtjej. Jag kände mig lite kunnig för en gångs skull i sammanhanget. Tydligen är de andra nybörjarna verkligen n y b ö r j a r e. Det var skönt. Vi fodrade, borstade hästar, kikade runt och blev presenterade för alla söta djur. Sen blev jag som ett barn som inte vill gå hem från dagis. Ridläraren sa att lektionen var slut och att alla fick gå hem, men om någon ville stanna kvar och göra resten av fodringen var det välkommet. Gissa vem som hängde kvar?

 

Jag är helt nykär. Svävar liksom på moln. Hej nya favorithobby.

 

Jag om några månader.

 


Kommentarer
Postat av: Pelle Aspegren

GRATTIS!!!Jag är så glad för din skull förstår känslan :-) Lycka till!!!

2012-08-31 @ 10:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0