Aktionen i lördags

I lördags hade vi som jag tidigare nämnt aktionen ”Var är våldtäktsförövarna?” på Södermalmstorg. Det blev väldigt lyckat och det blev många intressanta diskussioner och möten. Om jag ska nämna något om aktionen vill jag lyfta fram det allra viktigaste, enligt mig.

Unga kvinnor hårdtränas i hur de ska undvika en våldtäkt. Gå med en nyckel mellan fingrarna för att kunna använda det som vapen, inte bära kort klänning, inte gå ensamma hem från en fest och gärna utrusta sig med överfallslarm och laglig pepparspray. Vi köper nästan resonemang. Att det är ett kvinnoproblem. Att kvinnor ska vara så väl förberedda på att något sådant här ska kunna hända. Aldrig tycks någon ifrågasätta det verkliga problemet: varför våldtar vissa personer? Vilka är det egentligen som våldtar? Det är en långt viktigare diskussion än hur man ska kunna undvika en våldtäkt. Oftast begås våldtäkter i hemmet av någon som har en nära relation till offret. Det glöms också ofta bort. Det behövs ett nytt fokus i debatten, och vi och många med oss kommer att göra allt för att det ska ske.
 
Läs gärna vår grymma debattartikel som Fanny har skrivit, här.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pelle Aspegren

Skitbra initiativ jag hade tänkt komma dit men som jag skrev till dig tidigare så mår jag inte så bra men om det kommer vara liknande aktioner så vill jag gärna vara med för det är viktigt att engagera sig i denna fråga.

2012-09-17 @ 18:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0