Att sluta röka

Jag laddade ned en sådan där ”sluta-röka-app”. Först var jag hur taggad som helst. Jag startade den och förberedde mig mentalt för att ännu en gång, förhoppningsvis med lite bättre resultat, sluta röka.

En liten gumma dök upp på skärmen och sa ungefär blabla om att sluta röka. Den lilla gumman undrade om jag ville sluta nu, eller gå igenom förberedelsefasen på två veckor. Jag valde ”sluta nu”. Hon verkade missnöjd. Hon påpekade flera gånger hur viktigt det var med en förberedelsefas och jag fick svara ”ja, jag är säker” en första gång på om jag verkligen ville sluta genast. Andra gången blev jag tveksam. Hon la fram fler argument till varför det är bättre med förberedelserna.

Till slut gav jag upp.

”Jaha, då gör jag väl som du vill då”, muttrade jag surt och stängde nedslagen ner appen. Jag fick inte ens några tips utan hon förklarade bestämt att "bra, du har tagit ett första steg mot ett rökfritt liv, vi hörs imorgon!"

Förberedelsefasen blev lång. Jag skulle varje dag klicka in mig och läsa massa tips och råd om att sluta röka. Det tog så lång tid att jag missade vilken dag jag faktiskt skulle sluta.

Tacka vet jag snabba ryck. I morse vaknade jag, hade slut på cigaretter, tog ett nikotintuggummi och stack till gymmet. Sen har det blivit fler nikotintuggummin. Och flera timmar har jag faktiskt klarat utan att varken skälla ut någon eller tappa all koncentrationsförmåga.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0